Hur viktig är kundupplevelsen?

För att vi skall tycka att något är galet bra har vi några enkla kriterier. Det viktigaste av allt är ”kundupplevelsen”. Kundupplevelsen är den känsla och det samlade intryck vi kunder har med oss från er.
Om kundupplevelsen är galet bra, då är/blir ni vårt förstahandsval och vi kommer gärna tillbaka till er.

Behöver kundupplevelsen kosta mer? Svaret är ”det beror på, men oftast inte”. Det är galet enkelt faktiskt. Man behöver oftast bara anstränga sig lite extra.

Om du, har en butiksverksamhet och konkurrerar mot näthandel kan det vara mycket tufft att konkurrera på priset men det är helt upp till din verksamhet att skapa galet bra kundupplevelser som slår näthandeln på fingrarna med besked. Om du driver en restaurang har du däremot ingen konkurrens från dagens näthandeln. Därför är det ännu enklare för restauranger att erbjuda det lilla extra som ger en galet bra kundupplevelse.

Nedan följer två exempel:

Restaurang

Photo by Pablo Merchán Montes on Unsplash
Photo by Pablo Merchán Montes on Unsplash
  • Bra öppettider (Man är ju inte hungrig eller fikasugen bara mellan 11:00-16:00)
  • Tidig ögonkontakt med den trevliga personalen (helst kryddat med ett uppriktigt leende).
  • Tillräckligt mycket personal.
  • Lokalen (inkl. toaletten) är alltid städad, fräsch och ren.
  • Undanplockat från borden efter förra kunden.
  • Bord och stolar rena och avtorkade.
  • En äkta dialog. (vem vill höra inövade/klämkäcka standardfraser?).
  • Personalen står aldrig bakom disken och fipplar med mobiltelefonen.
  • Fräscha (helst lokala) råvaror och produkter.
  • Kunna betala med det betalningsmedel man själv vill (Kort, kontanter, Swish)

Butik

Photo by Clay Banks on Unsplash
  • Ha öppet och ha bra öppettider (Många är på jobbet mellan 08:00-16:00. Öppna hellre senare på förmiddagen om ni kan ha lite extra öppet på eftermiddag/kväll).
  • Lokalen är städad och ren.
  • Tidig ögonkontakt från/med den trevliga personalen (helst kryddat med ett uppriktigt leende).
  • En äkta dialog. (vem vill höra inövade/klämkäcka standardfraser?).
  • Se oss och visa att du kan hjälpa till men var inte för mycket ”På”.
  • Personalen står aldrig bakom disken och fipplar med mobiltelefonen.
  • De produkter som finns i skylten skall finnas hemma (eller kunna levereras snabbt).
  • Lätt att se pris på alla produkter.
  • Kunna betala med det betalningsmedel man själv vill (Kort, kontanter, Swish).
  • Möjlighet att beställa via er egna webshop och hämta i butik och/eller få hemleverans.
  • Smidigt och enkelt om man vill byta eller lämna tillbaka en produkt.

Sammanfattning

Att skapa goda kundupplevelser är en förutsättning för att lyckas och det behöver inte vara så svårt eller kosta så mycket. Lyckas ni med detta får ni automatiskt fler kunder och dessutom ökar chansen för att vårt nästa inlägg handlar om just er.

Lycka till! 🙂